Õige suurusega mootorrattakiivri kasutamine on oluline, et see tagaks mugava sõidu ja maksimaalse turvalisuse kokkupõrke korral.
Siit artiklist saad ülevaate, kuidas leida endale õige suurusega kiiver.
1. Pea kuju ja pea ümbermõõdu mõõtmine
Pea kuju
Esmalt on vaja välja selgitada oma pea kuju. Üldiselt on inimestel üks kolmest peakujust: piklik ovaalne, keskmine ovaalne ja ümmargune ovaalne. Selle välja selgitamiseks palu sõbral teha oma peast pealtvaates foto.
Kõige levinum peatüüp on keskmine ovaalne või piklik ovaalne, mille järgi toodab enamik kiivritootjaid enda kiivrid.
Pea ümbermõõdu mõõtmine
Võta pehme mõõdulint ja mõõda pea ümbermõõt kõige laiemast kohast (kulmude ja kõrvade pealt ca 2 cm kõrguselt, vt pilti). Kontrolli vastava kiivri tulemust suurustabelist ja leia, millisele suurusele see vastab. Soovitame pea ümbermõõdu võtmiseks paluda sõbra abi, nii saad täpsema tulemuse.
Kui vajad kiivrit lastele, siis vali tootja, kes pakub spetsiaalseid lastele mõeldud mootorrattakiivreid.
Erinevad brändid = erinevad suurused
Kunagi ei tooda kaks eri kiivritootjat täpselt sama suurusega kiivreid, kuid enamik tootjaid kasutab samasugust loogikat. Lisaks võivad mootorrattakiivri sama tüübi suurused erineda isegi sama brändi piires. Seega on oluline valida kiiver vastava suurustabeli järgi.
2. Kiivri proovimine
Kui tead oma pea kuju tüüpi ja ümbermõõtu, proovi kiivrit!
Telli endale sobiv kiiver pakiautomaati või tule kohapeale proovima.
Kiivrit proovides kasuta kiivriga kaasas olevat ühekordset üliõhukest hügieenimaski. Kiivrit pähe pannes võta kiivri rihmadest kinni ja tõmba need kiivri külgedele laiali, samal ajal libista kiiver endale pähe. PS! Kiivrid pole mõeldud mugavaks pähepanemiseks, kui kiiver läheb pähe liiga lihtsalt, võib see avarii korral peast sama kergelt minema lennata.
Kui kiiver on peas, pead võib-olla kohandama ka oma kõrvu, liigutades kiivrit üles-alla.
Liiga suur kiiver
Kiivri vooder ja EPS vähendavad põrutust õnnetuse korral. Kui mootorrattakiiver on liiga lai, tekib kokkupõrke tagajärjel pea ja voodri vahele tühimik, mis suurendab peapõrutuse ohtu.
Saad kontrollida, et kiiver ei ole liiga suur, kui kinnitad kiivri rihma ning liigutad raputades pead küljelt-küljele ja üles-alla. Kui kiiver peas liigub ja loksub, on see tõenäoliselt liiga suur.
Liiga väike kiiver
Mootorrattakiiver ei tohiks peas olles ebamugavalt pigistada.
Kui kiiver asetseb peas liiga tihedalt, võib mõnes muus kohas (nt põskede juures) olla vajalik surve puudulik või hakkab kiiver mujalt liiga pigistama. Kui tunned otsmikul survet, võib kiiver olla sinu pea jaoks liiga ümmargune. Surve külgedel näitab, et kiiver on liiga ovaalne.
Need probleemid võivad põhjustada ebamugavust ja muutuda sõites häirivaks.
Õige suurusega kiiver
Pane kiiver pähe ja proovi, kui mugav see on. Mootorrattakiiver peaks asetsema ümber pea, aga ei tohiks tekitada liigset ebamugavust. Klassikalise mootorrattakiivri põsepadjad peaksid põskedele veidi suruma. Hoia lõuarihmast ja liiguta pead küljelt küljele ja üles-alla. Kui kiiver põskedest ei liigu ja tundub mugav, siis on see tõenäoliselt õige suurus. Esialgu kanna kiivrit peas 15–30 minutit, et veenduda, et ei tekiks ebamugavust.
Sobivuse parandamiseks pakuvad mõned brändid erineva suurusega põsepatju, millega on võimalik reguleerida kiivri suurust.
Arvesta, et kiivri kandmine ei ole kunagi nii mugav kui talvemütsi kandmine. Sellegipoolest peaksid tundma end kiivrit kandes võimalikult mugavalt. Olenevalt tootjast võivad kiivrid vajada 3-20 tundi sõitja peaga kohanemiseks ja vormi võtmiseks.